Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Zaistnieć w Dolinie Krzemowej - przygotowanie do wyjazdu

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Magdalena Zwolińska | 2017-05-05 16:27:46
polska, ict, it, dolina krzemowa, san francisco

W związku ze zbliżającymi się targami IoT World w Santa Clara, podczas których PARP zorganizuje polskie stoisko informacyjno-promocyjne, zapraszamy do lektury poradnika dla firm planujących pobyt w Dolinie Krzemowej.

[fragmenty publikacji pt. "Zaistnieć w Dolinie Krzemowej. Dobre praktyki projektu Polski Most Krzemowy", przygotowanej wspólnie przez Wydział Handlowy Ambasady RP w Waszyngtonie i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Całość dostępna jest na stronie PARP.]

 

Przygotuj się do wyjazdu – informacje praktyczne

 

Kiedy podejmiesz decyzję o wyjeździe do Doliny Krzemowej, przygotuj się do niego gruntownie, co zaoszczędzi Twój czas i pieniądze na miejscu. Warto pamiętać, że wstępny rekonesans - przy starannym przygotowaniu i racjonalnych oczekiwaniach - może się przyczynić do stworzenia fundamentów sukcesu w najbardziej innowacyjnym ekosystemie świata.

 

Zdobywanie wiedzy

Jeszcze zanim wyjedziesz, zapisz się na start-upowe fora dotyczące Doliny Krzemowej, dołącz do sieci społecznościach, list mailingowych, śledź strony powiązane tematycznie - bądź na bieżąco z wszelkimi wydarzeniami, które mogą Cię dotyczyć. Rozeznaj się, które spółki venture capital i którzy aniołowie biznesu inwestują w start-upy z Twojego obszaru. Należy zorientować się, do których partnerów strategicznych/korporacyjnych kierować się po przyjeżdzie. Bazując na tych informacjach, sporządź listę 20-30 osób, z którymi chciałbyś się spotkać na miejscu i staraj się konsekwentnie ten cel realizować.

Bądź pilnym uczniem i odrób lekcje będąc jeszcze w domu. Kim będzie Twoja konkurencja na miejscu? A kim klienci? O czym blogują? Jak nawiązują kontakt? Jakie mają stawki? Zanim znajdziesz się na miejscu, przeprowadź własne śledztwo.

Wyśledź bloggerów Doliny Krzemowej i spróbuj ich przekonać do wzmianek o twoim start-upie. Jeżeli zagościsz medialnie w amerykańskich publikacjach, będzie to znakiem, że Twój produkt jest tam pożądany.

Najbardziej znani i cenieni bloggerzy w Dolinie Krzemowej to: Andrew Chen, Bill Gurley, Steve Blank, Guy Kawasaki. Inne ciekawe strony z blogami: siliconvalleywatcher.com, siliconbeat.com [stan na 2015 r.].

 

LinkedIn

Jeśli nie masz konta na LinkedIn, utwórz je jeszcze przed przyjazdem do Doliny Krzemowej, a jeżeli Twoje konto zawiera nieaktualne informacje – koniecznie zrób „update”. To Twój biznesowy życiorys. Po pierwszym kontakcie rozmówcy sprawdzają Twój profil i na tej podstawie podejmują decyzję odnośnie ewentualnego spotkania. Dobrze przygotowany profil na LinkedIn zwiększa liczbę odpowiedzi na wysłane przez Ciebie tzw. „cold mails” (niezapowiedziane wiadomości) do potencjalnych partnerów biznesowych, aniołów biznesu czy przedstawicieli funduszy inwestycyjnych.

 

Strona internetowa

Dostosuj swoją stronę internetową do potrzeb i oczekiwań amerykańskich klientów. Komunikacja w Stanach Zjednoczonych znacznie różni się od tej w Europie. Lokalni specjaliści bez wątpienia lepiej poradzą sobie z zadaniem dopasowania strony do amerykańskiego rynku, nie wahaj się skorzystać z ich doświadczenia.

 

Executive summary & pitch deck

Kiedy będziesz miał do czynienia z inwestorem/aniołem biznesu, podczas pierwszego spotkania lub wymiany korespondencji (jeśli zostanie Ci on przedstawiony drogą mailową), zapewne zażyczy on sobie zapoznać się z Twoją firmą w formie pisemnej. Będzie oczekiwać sporządzenia „executive summary” - jednostronicowego dokumentu, który podsumuje Twoją działalność i zatrzyma uwagę inwestora. Warto mieć taki dokument przygotowany, a w trakcie pobytu w Dolinie jedynie zmieniać go i ulepszać na podstawie opinii zbieranych podczas spotkań.

Pitch deck to krótka, 10-12-slajdowa, prezentacja firmy zawierająca informacje dotyczące: problemu, któryTwój produkt/usługa rozwiązuje; zespołu tworzącego produkt; modelu biznesowego oraz trakcji (generowanie przychodu, baza klientów). Sama technologia produktu, na której skupia się wiele europejskich firm, nie jest taka ważna na początkowym etapie przedstawiania firmy. Dobre przykłady pitch-decków można znaleźć na stronie funduszu Sequoia VC oraz Guya Kawasaki.

Należy także przygotować tzw. elevator pitch, czyli wypowiedz nt. Twojego biznesu trwającą 20-40 sekund, którą – jak nazwa wskazuje - można wykorzystać nawet podczas podróży windą ;)

Przemyślane executive summary i prezentacje mogą zagwarantować Ci przewagę w ubieganiu się o fundusze i sprawić, że inwestorzy przyjrzą się właśnie Twojemu start-upowi bardziej przychylnym okiem.

 

Akceleratory i inkubatory

Akceleratory i inkubatory to między innymi formy finansowania start-upów we wczesnej fazie ich rozwoju. Akceleratory inwestują w projekty z zewnątrz, oferując im takie zasoby jak: przestrzeń, kapitał, szkolenia czy kontakty w zamian za niewielkie, zazwyczaj kilkuprocentowe udziały. Wsparcie ma najczęściej stosunkowo krótki, lecz intensywny charakter. Inkubatory z kolei skupiają się na wspieraniu młodych przedsiębiorców i ich świeżych pomysłów już od początku ich powstawania. Kładą nacisk na przebieg procesu projektowania produktu poprzez udzielanie wsparcia specjalistów, pomagając tym samym weryfikować pomysł na biznes z szerszej perspektywy. Ta pomoc polega więc przede wszystkim na merytorycznym wsparciu przy rozpoczęciu działalności firmy. Jednocześnie inkubatory przyznają większe dofinansowanie, analogicznie za większe udziały – zazwyczaj do kilkunastu procent wartości firmy. Niektóre z nich tak gruntownie weryfikują swoich „podopiecznych”, że już samo podpisanie umowy z inkubatorem uznawane jest w środowisku biznesowym za osiągnięcie, podnosząc wycenę firmy.

W Dolinie Krzemowej do godnych uwagi jednostek inkubacyjno-akceleracyjnych należą (kolejność nieprzypadkowa) [stan na 2015 r.]:

  1. Y Combinator
  2. 500 Startups
  3. AngelPad (program dla maks. 12 startupów z bezpośrednim dostępem do mentorów)
  4. i/o Ventures
  5. The Alchemist Accelerator
  6. Matter
  7. Runway
  8. Upwest Labs
  9. The Plug & Play Tech Center
  10. The Founder’s Institute
  11. Startup Weekend
  12. The Silicon Valley Innovation Center
  13. The Topline Accelerator
  14. The Berkeley Skydeck ­
  15. Founders Space

 

Co-working

Przestrzeń co-workingowa to najlepsze miejsce, gdzie można na określony czas wynająć biurko, popracować w kreatywnym środowisku, poznać nowe osoby, w tym potencjalnych inwestorów, a także wziąć udział w tzw. pitchingach – 2-3 minutowych wystąpieniach przed panelem inwestorów oraz środowiskiem biznesowym Doliny Krzemowej.

W San Francisco jest ok. 30 co-workingowych firm i w sumie ok. 50 ich oddziałów, z których wiele ulokowało się w dzielnicy Soma. Administratorzy biur co-workingowych dokładają wszelkich starań, by oferować przestrzenie funkcjonalne, użyteczne oraz atrakcyjne wizualnie. Standardem są więc pomieszczenia z aneksem kuchennym, sale konferencyjne wynajmowane na godziny i wygodne miejsca relaksacyjne. Z wyglądu przypominają przytulne kawiarnie lub – gdy mieszczą się w loftach czy dużych otwartych przestrzeniach (open space) – nowoczesne biura.

Za członkostwo z miesięcznym nielimitowanym dostępem do open-space trzeba zapłacić 250–400 $ na osobę. W tej cenie jest dostęp do otwartych pomieszczeń i internetu, bez gwarancji na dostępność biurek do pracy. Wynajem konkretnego biurka dla jednej osoby z dostępem do zamykanej szafki kosztuje 400-650 $ miesięcznie. Natomiast własny zamykany pokój to koszt od 600 $ za mały jednoosobowy kwadrat, przez 1200-1500 $ za dwuosobowe pomieszczenie, po 3000 $ za 4-osobowy pokój i 4000-5000 $ miesięcznie za większy, 6-osobowy pokój. Ceny różnią się w zależności od dzielnicy oraz oferowanych warunków w biurze.

Najbardziej popularne przestrzenie co-workingowe w San Francisco to: Parisoma, Nextspace, Sandbox Suites, 20 Mission, Citizen Space, Hatch Today, WeWork, RocketSpace, Galvanize [stan na 2015 r.].

 

Spotkania i networking

Gdzie poznać ciekawych ludzi? W Dolinie Krzemowej codziennie odbywa się kilkadziesiąt spotkań i wydarzeń networkingowych, poczynając od konferencji i targów (Launch Festival, SCALE, Tech Crunch Disrupt), poprzez wykłady i hackathony (maratony dla programistów), po konkursy pitchowania. Wiele osób niezależnie tworzy spotkania tematyczne. Informacje na temat tych wydarzeń można znaleźć na portalach Meetup i Eventbrite.

Warto też śledzić strony organizacji networkingowych takich jak: People Connect SV Forum, Churchill Club czy Silicon Vickings.

Po każdym spotkaniu powinien nastąpić “follow-up”, czyli kontakt nawiązujący do tematu, o który rozmawiano. To podstawa do budowania relacji i kontaktowania się w przyszłości z właśnie poznaną osobą oraz sposób, aby w odpowiedni sposób zapamiętano Cię w Dolinie Krzemowej.

 

Gdzie mieszkać?

Najlepiej zamieszkać w specjalnie zorganizowanych domach dla przedstawicieli start-up’ów, tzw. startup houses i hacker houses. To miejsca, gdzie można spotkać ludzi z całego świata, którzy tak jak Ty przyjechali do Doliny Krzemowej, aby zweryfikować swój pomysł, pracować nad nim oraz znaleźć inwestorów. Najbardziej popularne z nich to Hacker House the Negev, Chez JJ, Rainbow Mansion, HouseKu, Startup Embassy, Startup Basecamp.

 

Lokalny partner/doradca w Dolinie Krzemowej

Jeśli nie możesz przyjechać na dłużej lub nie masz na miejscu „swojego człowieka”, korzystaj z miejscowych sieci profesjonalistów i doradców. Przy braku dobrej znajomości rynku, lokalny partner będzie nieoceniony. Spotkaj się osobiście z kandydatem na lokalnego partnera, aby upewnić się, iż jest to osoba odpowiadająca Ci pod względem osobowości, jej sieć kontaktów jest dostosowana do potrzeb Twojej firmy, a wykonywane przez nią „intro” rzeczywiście będzie dla Ciebie cenne. Niekoniecznie musi to być osoba postrzegana jako ekspert w danej branży.

Upewnij się także, że rozumiesz niuanse pracy w różnych strefach czasowych. Kluczowi pracownicy muszą być przygotowani na działanie również poza godzinami pracy. Czy Twoja firma może skorzystać na działaniu w różnych strefach czasowych?

 

Dostawcy usług na miejscu

Firmy planujące zaistnieć na amerykańskim rynku powinny zbudować wokół siebie strukturę usługodawców, którzy zabezpieczą ich potrzeby prawne, księgowe czy bankowe.

Mimo, że można tego typu kwestiami zarządzać z zagranicy, nic nie będzie bardziej efektywne niż osobisty kontakt z usługodawcami, z którymi zamierzasz długoterminowo współpracować.

 

Zagadnienia prawne

Przeniesienie biznesu na grunt amerykański oznacza, że będziesz potrzebować ekspertów, którzy pomogą Ci działać i przeprowadzać transakcje w oparciu o miejscowe prawo. Choć usługi prawne nie należą do tanich, są one ważną inwestycją w sukces startupu. Ponieważ będziesz mocno polegał na doradztwie i wsparciu swoich prawników, starannie wybierz takich, których kompetencji ufasz i którzy są świadomi ciężaru swojej roli dla pomyślności Twojego interesu. Niech to będzie ktoś, kto wie, że ma być kimś więcej niż "człowiekiem od papierkowej roboty".

Potrzebni będą także prawnicy, którzy udokumentują przeniesienie firmy tak, aby mogła skutecznie ubiegać się o fundusze lokalnych inwestorów oraz poprawnie zarejestrują całą Twoja inwestycję. Średni koszt założenia firmy w Dolinie Krzemowej to ok 2 000 USD.

Z punktu widzenia inwestorów ochrona patentowa lub inna ochrona praw własności intelektualnej stanowi w większości przypadków warunek zainwestowania kapitału w daną firmę. Dlatego warto już na początku działalności w Dolinie Krzemowej rozważyć kwestie ochrony własności intelektualnej swoich produktów i usług.

Aplikacja patentowa powinna być przygotowana przez prawnika wyspecjalizowanego w danej dziedzinie technologii. Większość wynalazców korzysta z usług patent attorneys i patent agents. Są to osoby uprawnione przez urząd USPTO do prowadzenia działalności z zakresu doradztwa patentowego. Czas od złożenia aplikacji do przyznania patentu to przeciętnie od 5 do 7 lat. Jednak już po złożeniu aplikacji w Stanach Zjednoczonych można eksploatować wynalazek w określonych okolicznościach. Koszt przeprowadzenia aplikacji to przeciętnie od 10 000 do 20 000 USD.

Dla zespołu zagranicznego przeprowadzającego się do USA konieczne będą wizy zezwalające na pobyt i pracę na miejscu. Często usługi imigracyjne oferowane są przez niewielkie biura bądź niezależnych prawników.

Korporacja/firma stanowi jednostkę prawną, zatem jest zobowiązana do odprowadzania podatków do IRS (Internal Revenue Service) w rozliczeniu rocznym lub kwartalnym w zależności od wysokości przychodów. Firma musi składać zeznanie nawet, jeśli nie ma żadnej należności podatkowej na koniec danego roku rozliczeniowego, czy też w sytuacji, gdy straty znacząco przekraczają zyski.

 

Inwestorzy i aniołowie biznesu

 

Czas na inwestycje

Planując wyjazd do Doliny Krzemowej w celu uzyskania funduszy typu venture capital, przedsiębiorca powinien wcześniej zweryfikować swoje oczekiwania, by przygotować się do rozmów i uniknąć rozczarowania.

Idealny moment na staranie się o kapitał w Dolinie Krzemowej przychodzi wtedy, gdy firma spełnia poniższe warunki:

  • Lokalnie udało jej się zdobyć fundusze kapitału zalążkowego (seed funds) od krajowych aniołów biznesu i spółek venture capital,
  • Produkt na miejscowym rynku uzyskał akceptację i popularność,
  • Otwarto biuro w USA, które będzie się zajmowało działaniami i marketingiem na terenie tego kraju,
  • CEO/założyciel firmy przeniósł się już do USA lub planuje zrobić to w ciągu najbliższych 3-6 miesięcy,
  • Szef firmy biegle posługuje się językiem angielskim i jest gotów reprezentować swoją firmę przed amerykańskimi inwestorami, partnerami strategicznymi i klientami w sposób przejrzysty i kompetentny.

Jeśli nie są spełnione wszystkie ww. warunki, nie oznacza to, że założyciele firmy nie powinni próbować zdobywać funduszy w Dolinie Krzemowej, jednak należy mieć na uwadze, iż będzie to wymagało kilku wyjazdów, a dojście do podpisania tzw. „term-sheet” (wstępna lista warunków transakcji inwestycyjnej) może zająć od sześciu do nawet dwunastu miesięcy.

Z drugiej strony, pozyskiwanie inwestorów w Dolinie Krzemowej nie jest łatwe nawet dla amerykańskich firm. Dlatego tak ważne jest przybycie z odpowiednim produktem, który jest już sprzedawany i doceniony na rynku lokalnym, co dowodzi jego szans na sprzedaż na rynku globalnym. Dolinę Krzemową cechuje całkowite skupienie na wzroście rynkowym, a to, co najbardziej liczy się u start-up’u, to przyrost klientów i poziom ich lojalności w stosunku do oferowanego przez firmę produktu/usługi. Jeśli widać jak szybko rośnie baza klientów, można ocenić ile czasu zajmie firmie zbudowanie rynku w USA. Jeśli widać, że klienci powracają, czyli są lojalni i zaangażowani, oznacza to, że model jest stabilny i warto go skalować.

 

Poszukiwanie inwestora

Niestety, nie ma prostej recepty na znalezienie dla swojej firmy inwestorów czy aniołów biznesu. Im lepiej jednak znasz swoją branżę, konkurencję, a także firmy, które takie finansowanie już otrzymały, tym łatwiej będzie Ci do nich dotrzeć. Zorientujesz się, kto jest „trend-setterem”, jakiego rodzaju spółki inwestorzy mają w swoich portfoliach oraz jak różne inwestycje mogą wpłynąć na sytuację Twojej firmy na rynku.

Aby uzyskać dofinansowanie, należy odbyć spotkania ze średnio 50 inwestorami. Można spotkać ich dzięki przedstawieniu przez osobę trzecią („intro”), na tzw. „pitchingach”, czyli sesjach prezentacyjnych z ich udziałem, które odbywają się w wielu akceleratorach, inkubatorach, jak również na imprezach organizowanych przez organizacje networkingowe na terenie San Francisco Bay Area.

Do inwestorów można też dotrzeć przez AngelList https://angel.co/ - popularną platformę, dzięki której można znaleźć kontakt do inwestora, a posiadanie profilu przez firmy poszukujące finansowania jest konieczne, gdyż jest to rodzaj biznesowego resume dla inwestorów. Działa Narodowe Stowarzyszenie Venture Capital (National Venture Capital Association), którego baza składa się z ponad 400 VCs. Można otrzymać do nich kontakt, wykupując roczny abonament w wysokości 325 USD na http://nvca.org.

 

Czego poszukują inwestorzy z Doliny Krzemowej?

  • Zyskownej inwestycji. Inwestorzy oczekują, iż stopa zwrotu z inwestycji w Twoją firmę wyniesie w granicach 50-100%.
  • Dobrego zespołu wraz z liderem - ludzi, którzy z pasją realizują swój pomysł biznesowy.
  • Firm, które rozwiązują prawdziwe, naglące problemy i modeli biznesowych pozwalających osiągnąć duży zysk. Nie będą zainteresowani produktem bez dużej potencjalnej grupy docelowej i bardzo dobrych rekomendacji od już istniejących klientów w USA.
  • Inwestycji, która daje inwestorowi możliwość wyjścia („exitu”), czyli sprzedaży udziałów/akcji przedsiębiorstwa z zyskiem w ciągu kolejnych paru lat. Gdy inwestorzy upomną się o swoje pieniądze, firma musi zdecydować się na jedną z trzech opcji: wejście na giełdę, doprowadzenie do fuzji z inną firmą lub sprzedaż swojej spółki innemu podmiotowi.
  • Produktów/usług mających tzw. trakcję na rynku, co oznacza generowanie przychodu i dysponowanie bazą stałych klientów. Posiadanie w Stanach Zjednoczonych zadowolonych klientów, którzy będą skłonni polecić Twoją firmę innym, znacznie zwiększa szanse zebrania amerykańskiego kapitału
  • Zarejestrowanej w USA działalności gospodarczej.
  • Obecności Twojej lub Twojego przedstawiciela na miejscu. Uważnie zastanów się, kogo wysłać lub zatrudnić do poprowadzenia tam działań. Pożądane cechy przedstawiciela to przede wszystkim: asertywność, łatwość komunikacji, wysoka motywacja, elastyczność, kompetencje i wiarygodność.
  • Akcji uprzywilejowanych, które preferują amerykańscy inwestorzy. Zastanów się, jak taki przywilej sprawdzałby się w różnych scenariuszach dla Twoich obecnych akcjonariuszy.

 


 

Wywiad z przedstawicielem venture capital z Doliny Krzemowej – Rickiem Rasmussenem, dyrektorem zarządzającym firmy Concordia Ventures

 

Czego szukają inwestorzy venture capital (VC) z Doliny Krzemowej w zagranicznej firmie?

Tego samego, co w firmie amerykańskiej. Najlepszej okazji do osiągnięcia sporego zysku.

 

Jak wygląda proces decyzyjny inwestora VC z Doliny Krzemowej, który chce zainwestować w firmę zagraniczną? Jaki jest horyzont czasowy?

Po pierwsze, wielu z nich nie inwestuje w firmy zagraniczne. Wielu posiada umowy inwestycyjne, które określają limity geograficzne, gdyż model zarządzania w ramach funduszu VC zakłada zasiadanie w radach nadzorczych. Inwestycja w firmę niezarejestrowaną w USA jest więc mało prawdopodobna, chyba, że inwestor podróżuje do danego kraju co najmniej 2-3 razy w roku. Wreszcie pozostaje pytanie czy firma będzie działała jedynie na rynkach regionalnych? Firmy muszą być globalne - tylko wtedy inwestor zainteresuje się daną firmą.

 

Które części planu biznesowego/ pitch decku są najważniejsze dla Ciebie, jako inwestora VC? (Ustaw poniższe pozycje od bardziej do najmniej istotnych. A = bardzo ważne, B = ważne, C = mało ważne)

A Przyszłościowy rachunek zysków (w dol.)

A Dobrze dobrane kierownictwo

B Trakcja sprzedaży

B Szczegółowy opis klienta/ów

B Prototyp

B Plan marketingowy

B Analiza istniejącej na rynku konkurencji

C Wewnętrzny DCF/Wycena firmy (w dol.)

C Analiza przyszłych przepływów pieniężnych (w dol.)

C Executive summary

C 3 lata historii finansowej

 

Jeżeli polska firma jest zainteresowana znalezieniem inwestycji w Dolinie Krzemowej, na czym przede wszystkim powinna się skupić, będąc jeszcze w Polsce?

Finanse. Zbuduj swój plan finansowy tak, abyś mógł przedstawić swoją firmę w liczbach. Dotyczy to zgromadzenia wystarczającej ilości danych na poparcie przedstawionych prognoz finansowych.

 

Jak polskie firmy powinny się przygotować na spotkanie z inwestorem VC?

Posiadać jak najwięcej amerykańskich listów referencyjnych. Ćwiczyć rozmowy biznesowe. Skupić się na punktach, które powodują, że ludzie mówią „wow”. Być przygotowanym bardziej na dialog niż na pitch.

 

Czy inwestor VC jest jedynym rozwiązaniem dla polskich firm próbujących umiędzynarodowić działalność na rynku amerykańskim?

Absolutnie nie. Jest na trzecim miejscu, po partnerach/klientach biznesowych oraz aniołach biznesu, którzy powinny być traktowani jako alternatywne narzędzie inwestycyjne, szczególnie jeśli mają kontakty z Polską.

 

Czy firma musi fizycznie przenieść swoją siedzibę do Doliny Krzemowej, czy też istnieją inne dostępne dla niej opcje?

W przypadku aktywnego inwestora (np. zasiadającego w radach) firma powinna przenieść siedzibę. W przypadku inwestora pasywnego, prawdopodobnie nie jest to konieczne. Wielu mikro-inwestorów VC nie wymaga obecności na miejscu (np. 500 Startups).

 

Jak polskie przedsiębiorstwa, w porównaniu do innych zagranicznych firm, radzą sobie z umiędzynarodowieniem działalności w Dolinie Krzemowej?

Są często bardziej zaawansowane technologicznie i uświadomione międzynarodowo. Jednak trudniej zmieniają nawyki nabyte w trakcie dotychczasowej działalności biznesowej.

 

Co według Twojej opinii, powinny zmienić polskie firmy, aby stać się bardziej atrakcyjne dla inwestorów z Doliny Krzemowej?

Podążać raczej za wizją biznesową niż za pieniędzmi. Ponadto, wykształcać zdolność do zmiany dotychczasowych nawyków biznesowych.

 

Którzy z inwestorów w Dolinie Krzemowej są bardziej zainteresowani inwestowaniem w spółki zagraniczne? Czy możesz ich wymienić?

500 Startups, Alchemist, DFJ, Y-Combinator, Plug & Play, Accel, większość aniołów biznesu i każdy posiadający europejskie biuro.

 

Na jakie środki finansowe mogą liczyć polskie firmy w rozmowach z amerykańskimi inwestorami VC?

To zależy od stopnia zaangażowania (kapitał zalążkowy, seria A, seria B). Można oczekiwać, że wymogi kapitałowe będą o 20% niższe niż dla firm z USA. Zawsze sugeruję, żeby firmy najpierw zebrały wstępne fundusze w Polsce lub Europie, aby skutecznie rozpocząć proces pozyskiwania kapitału w USA. Ponadto, wśród inwestorów lub kierownictwa firmy powinien być ktoś znający specyfikę ekosystemu Doliny Krzemowej.

 


 

Wnioski i rekomendacje – jak podbić Dolinę Krzemową 

 

  • Pokaż produkt na rynku tak szybko, jak tylko to możliwe. Jeśli nie sprawdzisz docelowego rynku, nie będziesz wiedział, czy jesteś na czasie i czy Twoja rynkowa szansa już nie minęła.
    Nie czekaj z wypuszczaniem produktu aż będzie idealny!
  • Niech marketing produktu poprzedza jego zaistnienie na rynku. Wysonduj swoich potencjalnych klientów jeszcze na etapie prototypu produktu lub tworzenia koncepcji usługi. Będąc już na rynku, stale ulepszaj swoje dzieło.
  • Ograniczone zasoby finansowe ułatwiają skupienie się na zadaniu. Nie jest to konieczne, ani korzystne inwestowanie nadmiernych funduszy w Twój startup – grozi to utratą przez firmę płynności finansowej.
  • Popełnianie błędów to najlepszy - jeśli nie jedyny - sposób na zdobywanie doświadczenia w Dolinie Krzemowej. Dokładnie analizuj swoje potknięcia i wyciągaj z nich wnioski. Następnym razem zastosuj uzyskaną w ten sposób wiedzę w praktyce.
  • Korzystaj z miejscowych sieci społecznych i zasobów lokalnych partnerów. Zatrudnij lub nawiąż ścisły kontakt z osobami obytymi z innowacyjnym ekosystemem Doliny.
  • Lokalna obecność jest konieczna dla skutecznej sprzedaży - jednak pierwszym krokiem nie musi być założenie biura w San Francisco czy Dolinie Krzemowej, gdyż filia znacząco podniesie koszty operacji w Silicon Valley. Niezbędne jest wcześniejsze zagwarantowanie wystarczających środków.
  • Zawsze bądź gotów zareklamować swój produkt i przedstawić temu, dla kogo go przygotowujesz. Orientacja na odbiorcę jest kluczowa, by zainteresować Twoją firmą przedstawicieli funduszy venture. Określ i udoskonalaj swoje dopasowanie do rynku. Inwestorów zawsze pociągają modele biznesowe rokujące wysokie stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału.
  • Korzystanie z venture capital oznacza, że musisz rozważyć również wariant "wyjścia z inwestycji". Czyli, w pewnym momencie (1) będziesz musiał przygotować się do publicznej emisji akcji, (2) dokonać fuzji z inną spółką lub (3) sprzedać przedsiębiorstwo inwestorom indywidualnym bądź korporacyjnym.
  • Posiadanie klientów, do których możesz się odwołać, lub miejscowego biura (nawet wirtualnego) w Stanach Zjednoczonych, znacząco zwiększa prawdopodobieństwa pozyskania inwestorów z Doliny Krzemowej. Miej w zarządzie lub wśród Twoich inwestorów/aniołów biznesu kogoś, kto miał już do czynienia z międzynarodowym VC.
  • Bądź otwarty na opcje inne niż venture capital. Weź pod uwagę finansowanie o charakterze korporacyjnym, crowdfunding lub kredyty w instytucjach bankowych wyspecjalizowanych we wspieraniu startup-ów.




1